#Pelangi Di Sisih Kegelapan...

Seperti biasa,rutin aku ketika cuti kerana kondisi badan yang lemah.Tidur selepas azan subuh tamat,
ketika matahari sudah terik di atas kepala setiap insan baru aku sedar dari lena.
Celakanya aku.!
Biar saja,ini hidup aku bukan hidup sesiapa.
Aku tahu apa yang aku buat.!

Ahak..
"Kesombongan di masa muda yang indah."

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Melayari dunia alam maya yang akan kulakukan,selalu dan begitu juga hari ini.
Blog ke blog,sejak mula beramas mesra dengan ahli² kelabram,aku dapat tahu gelaran baru mereka untuk blog iaitu 'rumah'.Yang aku gelar:'sisih asingku'.
Lupakan semua itu,semua itu tidak penting.!
Ketika menziarah dari'rumah'ke'rumah'setiap ahli
kelabram,walau hanya melihat tapi aku sempat mengilhami.Sehinggalah aku berhenti pada satu'rumah'.
'Rumah'ini agak misterius begitu juga dengan'tuan rumah'tapi aku bukan nak menulis tentang'rumah' itu,jauh sekali untuk menulis tentang'tuan rumah'itu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aku jadi tertarik pada tajuk
entry terbarunya..
Tajuk entry ini membuat aku tertarik untuk terus membaca.
Ya,si kerdil ini tersentuh hingga terbaring setelah membaca entry itu.
Menatap loteng yang hambar sambil merenung diri dan meratap pada perasaan sendiri.
"Aku tak mengenaliNya,tapi Dia yang aku cari.Dimana harus aku mencariNya.?
Cari aku dalam kegelapan dan pimpin aku keluar ke jalan yang penuh dengan cahayamu."
-----------------------------------------------------------------


"Iman,? besarkah itu dalam diriku.? Azan,? Dimanakah aku kala ia berkumandang untuk mewarta pada semua dan mengingatkan rukun yang kedua.?"
Yang pasti setelah membaca,aku teruja untuk menulis.!
Menulis sesuatu yang telah lama aku sedari tapi cuma kadang terlupa.Begitu senang,? aku juga tidak tahu kerana aku juga masih perlu telosori lorong² itu.
Gelap atau terang,Dia yang menentukan.Hanya doa mampu kita panjatkan.
Seperti post ini yang lama tersimpan dalam draf 'sisih asingku' ini
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ya,aku sedar.! Aku cuma seorang hambaNya,bukan yang terbaik pada semua mata² makhluk Tuhan di luar sana bahkan yang dekat denganku.Bukan aku tidak melihat,aku cuma mendiamkan diri.
Aku cuma berpegang pada pepatah hidupku:
'
Dosa dan pahalaku,Tuhan saja yang tahu".

-----------------------------------------------------------------
Pada alunan ombak hidup,keresahan pasti tak ternyahkan dari hidup kita ketika berusaha menempuhi liku² dunia.Aku juga resah,aku merasai semua itu.Langkah di atur dengan penuh debaran,
menuju ke arah yang mana.?
Tekanan pasti ada kerana itu lumrah bagi insan yang menghela nafas pada udara yang sama.
Agama adalah tunjang untuk segalanya.!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Ingat sayang,Iman tanpa perbuatan adalah mati begitu juga dengan usaha tanpa doa adalah sia²." Pesan mum,selalu terngiang² di telingaku.Thanx,mum.
-----------------------------------------------------------------
Aku juga manusia.!
Tahap keinsanan aku.? Aku sendiri tak mengetahuinya.
Aku memang tidak mengetahuinya,aku tidak pernah tahu iman&pahalaku banyak mana.
Sikit,banyak tak penting.!
Ya,kerana ujian terbesar aku bukan siapa² yang selesaikan.! Tapi Aku.!
Bukan semua itu,! tapi mengecapi nikmat syurga adalah ujian terbesarku.!

"Hei,kau siapa?! Aku taknak dan takkan pernah nak kisah dengan apa yang kau akan kata soal aku,
aku cuma akan menjalani semua seperti selalu.!"
"Katakan apa saja,nilai saja dari segi mana yang kau hendaki.!"
"Aku memang jahat.!"
"Kau diam lestari sana.!"
-----------------------------------------------------------------

Keluhan,jerit pekik sudah tidak berguna lagi.
Cuma mampu berpegang pada pepatah aku.
Aku takkan mampu tutup mulut orang,aku takkan mampu mengodam fikiran orang.
Aku bukan sesiapa,aku cuma si kerdil yang menulis dari"sisih asingku",
yang menghandalkan pegangan sebagai cahaya untuk menyuluh di lorong² gelita yang aku telosori.
Walaupun aku sering terlupa namun doa² mum&abah,
sering membuat aku tehantuk ketika aku di perantauan yakni tanah orang,dunia yang dulu asing bagi aku.Dunia bermula sebuah epik yang mengait rapat aku pada"
sisih asingku".
Kota ini tempat kubelajar erti hidup
.!

Sepanjang lorong² yang ditelosori,penuh dengan kesulitan.
Tiada siapa tahu apa yang akan menanti dihujung lorong² itu.
Tiada siapa tahu siapa pemenang,siapa berjaya.
Hidup ini bukan drama,tak ada siapa tahu akhir episod.! Melainkan Dia.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Moga aku terus bersemangat agar aku bisa terus berdiri sama seperti mereka."
Andai aku berdiri sambil mendongak...
Kejutkan dan sedarkanlah aku,kawan.
Kerana..
Aku tak pernah melupakanmu,walau di sini rumput menghijau.
Tiada arah lain pengorbananmu,hanya memuncak nilai keinsanan,pertemanan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hakikat manusia...
Cinta cuma satu.
Duit bukan kawan.
Hidup mesti terus.Mati tak berteman.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Siapkah si kerdil ini.? Dimana cinta itu.?
Perjalanan itu memang melukakan dan itu lumrah bagi setiap manusia.!
Tapi,..manusia bergelar insankah aku ini.?
Pada siapa harus aku pertanyakan ini.?
Pasif menelan aku kerana:
"Hari ini aku mengejar dewasa.Lautan di hadapan menanti dan rintangan pasti akan bersemi,dijiwaku"...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



"I'm not angry with life,i'm just bewildered.
Chains of uncertainty are holding me down.Where am I to go,? who am I to blame,? what am I to do.? God,am I insane.?
I never thought that my smile Will put me deep into debt.
I never thought that my innocence,would stray me away from reality.
I never thought that my live Would resolved to emptiness.
I never thought that in order to live,i have to bear so much pain.
The sorrow of life has taught me,to accept many new beginnings.
To smile even thought it hurts,to reach out even if there's no one there.
To aim high and never say die.
Cause there's always sun at the of the night.If your eyes are full to the brim,the teardrops are sure to fall down.
For whom the eyes may starve tomorrow.Where it get lost,the tears,that I had
kept hidden in my...other side..."




-----------------------------------------------------------------

Dan dari kesempatan ini,si kerdil yang memegang mohor² dari
"sisih asing"
ingin mengucapkan
..
"SELAMAT HARI RAYA"DAN"MAAF ZAHIR TANPA BATIN"












~[Entry yang lambat kerana penulis malas}~